Ondernemen? Het lijkt wel zeilen! E…

Ondernemen? Het lijkt wel zeilen!

 

Quote zeilen

 

 

Een zonnige dag …

Stel, u wilt gaan zeilen op een mooie zonnige dag. U start de motor, gooit de touwen los en vaart de haven uit. Buiten de haven trekt u de zeilen omhoog. U vaart zomaar wat rond terwijl het water heerlijk om uw boot kabbelt. Er staat een lekker briesje en het lijkt een mooie tocht te gaan worden.

Maar dan slaat het weer om en dienen zich pittige onweersbuien aan. U raakt uit koers en strandt op een zandbank. Vol vertwijfeling vraagt u zich af wat u anders had moeten doen.

Op de zandbank?

Eenzelfde risico loopt u als u zich als ondernemer niet goed voorbereidt. U stort zich vol passie op een avontuur en begint een eigen onderneming. U krijgt klanten en verkoopt uw producten of diensten. Het wordt zelfs zo druk dat u personeel aanneemt.

Maar dan blijkt de wereld om u heen niet stil te staan. De markt waarin u opereert verandert en u moet snel inspelen op trends om te kunnen overleven. Anders strandt u op een spreekwoordelijke zandbank.

Voorbereiding? Het halve werk

De zeiler uit het voorbeeld had zich goed moeten voorbereiden. Hij had vooraf het weerbericht moeten beluisteren om daarna zijn vaarroute uit te stippelen. Vervolgens had hij de juiste koers moeten bepalen en moeten beslissen welke zeilen hij zou gebruiken.

Bij ondernemen is het al niet veel anders. Als u duurzaam wilt blijven groeien, moet u zich aanhoudend oriënteren op de markt. Want dan pas kunt u bepalen welke koers u vaart.

Marketing

Eigenlijk begint alles met marketing. U schrijft een plan met daarin een heldere ondernemersdoelstelling. U beschrijft welke koers u wilt gaan varen en binnen welke termijn u uw doelstellingen wilt behalen. En als dat gedaan is, staat u voor de lastige keuze te bepalen welke marketinginstrumenten u inzet. Natuurlijk vraagt u zich af wat het best bij uw onderneming en uw doelstellingen past en hoe u het meeste rendement kunt behalen.

Een frisse blik

Er zijn verschillende manieren om uw plannen goed inhoud te geven. In elke fase is het handig eens te brainstormen met een externe marketingadviseur met een commerciële blik. Hij of zij bekijkt uw strategie met een frisse blik en geeft u praktische adviezen en tips die u gelijk kunt gebruiken.

Marketing Passion is een strategisch marketingadviseur die ondernemers helpt duurzaam te groeien. Bij mijn ondernemende klanten overzie ik vanuit een helikopterview het hele marketing- en salestraject. Van daaruit zorg ik er met praktische adviezen voor dat u uw ondernemersdoelstellingen behaalt.

Petri van Zijl / Marketing Passion / Marketing consultant / Inspirator / Marketing Coach